Доска бесплатных объявлений и товаров orlada.com
Останні новини
Навіщо нам потрібна Атлантида?
Навіщо нам потрібна Атлантида?«Платон мені друг, але істина дорожче", - сказав колись Аристотель про...
детально...
Істота, відвідує вночі молодих чоловіків
Істота, відвідує вночі молодих чоловіківНа відміну від інших чудовиськ, суккуби і споріднені їм менади керують...
детально...
Ігор Беркут. Велика зрада. 04.03.2016
Все більше зради, все менше пэрэмог;
детально...
Основна причина появи паразитів в організмі
До 20-25 років внаслідок харчування мертвої пі щей відбувається заміна...
детально...
Вселенська зрада ПАТРІАРХІВ
Нещодавно сталася подія, про якe говорять багато і ще будуть говорити ...
детально...
5 супер здібностей які є у кожної людини
Друже, а ти знав, що ти дуже крутий?nn Так, так, не оглядайся, ми до т...
детально...
Трохи цікавих фактів про США
детально...
Вплив фільмів на громадську думку
Мій колега приїхав з Японії - прожив там останні 3 роки. як хобі - ход...
детально...
Приклад незалежної Латвії для України
Приклад незалежної Латвії для УкраїниУ 70-80-ті роки в структурі виробленого національного доходу Латвійськ...
детально...
Ассасини
АссасиниВплив асасинів на історію величезна. Чудові воїни, вони були "середньо...
детально...
Новини

Загадки святої Февронії Муромської

Загадки святої Февронії Муромської Записана в XV-XVI століттях повість про муромським святих Петра і Февронії, які жили на рубежі XII-XIII століть, є одним з яскравих прикладів давньоруського сприйняття православної віри

Дослідження підкреслюють зв'язок «Повісті про святих Петра і Февронії Муромських »з фольклорними традиціями (Повість про Петра і Февронії. Підготовка текстів і дослідження Р.П.Дмітріевой, Л., 1979). При цьому казкові мотиви повісті підпорядковані духовним ідеалам Церкви Христової.

В одному з селянських будинків у селі Ласкаво поблизу Рязані гонець, посланий на пошуки лікаря для хворого князя Петра Муромського, побачив дивне видовище: за ткацьким станом сиділа діва на ім'я Февронія і ткала полотно, а перед нею скакав заєць. Говорячи загадками, Февронія відчувала гостя на знання «мови мудрості». Перше іносказання Февронії «погано, коли будинок без вух, а світлиця без очей» містило повідомлення про те, що Февронія - незаміжня дівчина, не має дитину (Ю.М.Смірнов, Повість про благовірної діву Февронію, християнському і язичницькому менталітеті і про реабілітацію Муромський "святогонов", Уваровський читання - IV. Богатирський світ, епос, міф, історія "Муром, 14-16 квітня 1999 р., Муром, 2003); у неї є заєць, але немає собаки:« Якби був у нашому домі пес, то відчув би, що ти до будинку підходиш, і став би гавкати на тебе: це - вуха будинку. А якби був у світлиці моїй дитина (текстові варіанти «отроча», «дітище»), то, побачивши, що йдеш в світлицю, сказав би мені про це: це - очі дому »(Житіє преподобних князя Петра і княгині Февронії, Муромських чудотворців, з акафістом. Свято-Троїцький жіночий монастир єпархіальний, Муром, 2004).

Аналізуючи загадку Февронії, співробітник Муромського історико-художнього музею Ю. М. Смирнов пише: «Демонічні істоти самого різного рангу нерідко приймають вигляд собаки. Відсутність собаки в будинку Февронії підкреслено заперечує її зв'язок з хтонічним світом» (Ю.М.Смірнов, Повість про благовірної діву Февронію, християнському і язичницькому менталітеті і про реабілітацію Муромський "святогонов", Уваровський читання - IV. Богатирський світ, епос, міф, історія "Муром, 14-16 квітня 1999 р., Муром, 2003). Але навряд чи відсутність собаки може вказувати на забобонне ставлення Февронії до цієї тварини. Навпаки, слова мудрої діви «погано, коли будинок без вух, а світлиця без очей» свідчать про її бажання вийти заміж, народити дітей, а також завести собаку, яка стереже будинок. В одній з редакцій повісті свята Февронія каже: «Пес в будинку слухання і вуха, а очі в будинку - кішка» (Повість про Петра і Февронії).

Февронія Муромська не єдина в історії Християнства свята, що мала ручного зайця. Іконографія святий Мелангелли Уельської (VI століття, пам'ять 17/30 травня) включає зображення врятованого від мисливців зайця. У заповідній місцевості, де трудилася свята Мелангелла, заборонено полювання на зайців, а свята Февронія зберігає природний заказник «Муромський» і «Окланд» - екологічно чисту зону уздовж Оки від Мурома до Рязані. За переказами, уельська відлюдниця називала свого зайця «агнцем», тому на іконах заєць святий Мелангелли схожий на ягняти, а заєць в Уельсі відомий як «маленький агнець Мелангелли» (Oen bach Melangell). Подібність зайця з агнцем відзначено і в російській фольклорі, де заєць іменується «лісовим баранчиком». Правда, в Муромської іконопису заєць святої Февронії частіше нагадує грає собачку або дрімаючого кота.

Ставши дружиною князя, Февронія не залишила народного звичаю збирати крихти після трапези. Зазвичай залишками їжі сільські жителі годують домашніх тварин і птахів, а у Февронії був заєць. Але в середні століття годування зайця (а також змії, жаби тощо) могло викликати підозри в чаклунстві: «Диявол в образі жаби, який нашіптував у вухо праматері Єви в раю, завжди сидить серед райських квітів біля храму, чекаючи, що хтось- небудь нагодує його крихтами просфори »(GL Kittredge, Witchcraft in Old and New England, Cambridge, MA: Harvard University Press, 1929). «В ряду тварин з очевидними демонічними властивостями в слов'янській міфології виявляється і заєць. Нечиста сила часто приймає вигляд зайця »(Ю.М.Смірнов, Повість про благовірної діву Февронію).

Повість про святих Петра і Февронії розповідає:« Одного разу хтось із прислужували княгині Февронії прийшов до благовірному князю Петру і наговорив на неї: «Кожен раз, - говорив він, - закінчивши трапезу, не по чину за столу виходить: перед тим як встати, збирає в руку крихти, ніби голодна!» І ось благовірний князь Петро, ​​бажаючи її випробувати, наказав , щоб вона пообідала з ним за одним столом. І коли скінчився обід, вона, за звичаєм своїм, зібрала крихти в руку свою. Тоді князь Петро взяв Февронію за руку і, розпакувати її, побачив ладан запашний і фіміам. І з того дня він її більше ніколи не відчував »(Житіє преподобних князя Петра і княгині Февронії). Можливо, що чудо перетворення крихт в церковні пахощі не тільки виправдало сільську звичку Февронії, а й врятувало від підозр зайця благовірної княгині. Як відомо, біси тікають від ладану і фіміаму. Отже, заєць Февронії не мав жодного стосунку до магічних ритуалів (Ю.М.Смірнов, Повість про благовірної діву Февронію). Церква прославляє Петра і Февронію як «звичаїв злих і суемудрие язичницьких викорінювачем» (Житіє преподобних князя Петра і княгині Февронії).

Повертаючись до бесід Февронії зі слугою князя, відзначимо, що друга загадка мудрої діви пов'язана з темою пам'яті смертної: «Батько й мати мої пішли в борг плакати, брат же мій пішов крізь ноги смерті в очі дивитися». Інтуїтивно передбачаючи стан князя Петра, православна цілителька заговорила про межі між життям і смертю: «А те, що я сказала про батька і матір, що вони пішли в борг плакати - це пішли вони на похорон і там оплакують небіжчика. А коли за ними смерть прийде, то інші їх будуть оплакувати: це - плач борг. Про брата ж так сказала тому, що батько мій і брат - древолази, в лісі по деревах мед збирають. І сьогодні брат мій пішов бортничали, і коли він полізе вгору на дерево, то буде дивитися крізь ноги на землю, щоб не зірватися з висоти. Тому я і сказала, що він пішов крізь ноги смерті в очі дивитися ».

Ю.М.Смірнов вказує на факт, наведений в« Повісті про запровадження християнства в Муромі »:« І по мертвих ремінна плетіння древолазная з ним і в землю погребающе ». Древолазние пристосування, як бачимо, безпосередньо зв'язуються з образом смерті, а, оскільки поховальний інвентар завжди мав певне функціонально-символічне значення, то перше, що спадає на думку в цьому зв'язку - ці «плетіння» потрібні небіжчикові, щоб з їх допомогою піднятися на небо по стовбуру світового древа »(Ю.М.Смірнов, Повість про благовірної діву Февронію).

Історія зцілення Петра містить Муромський і рязанські паралелі до віршів Великого канону святого Андрія Критського (VII століття). В покаянному «Андрієві стоянні» згадуються і «отруту змія», і «рани», і навіть «цілюща лазня»: «ми носили в розбрат ризу, южа істка ми змій ... Приклавши виразок струпи себе ... обмий мене, Владико, купіль моїх сліз, благаю Тебе, плоті моєї одяг вибілили, яко сніг »(Великий канон. Творіння святого Андрія Критського). Сніг, в церковній традиції символізує очищення і перетворення (Пс 50. 9; Іс 1. 18; Мк 9. 3), на Русі здавна вважався корисним для здоров'я. У рязанських легендах про святу Февронії зцілення Петра завершується снігопадом в літній час.

У цьому символічному контексті видається обгрунтованим запропоноване А.Л. Бєглова тлумачення хвороби князя Петра: «Змій переможений, але перед смертю він оббризкав Петра своєї отруйною кров'ю, і Петро захворює. Хвороба князя Петра, тобто мовою алегорій: якась ущербність його єства взагалі, - і є зав'язкою «Повісті про Петра і Февронії». Причому недуга Петра настільки серйозний, неповноцінність його природи настільки істотна, що якщо не виправити її, для Петра неможливе саме життя. Умовою зцілення Петра виявляється шлюб з Февронія. А на мові алегорії цей шлюб сам є ліки, заповнюють недолік природи Петра, Господній задум про нього »(А.Л Бєглов, Святі Петро і Февронія Муромські, Альфа і Омега, № 1 (15) 1998).
< br> При зустрічі з посланцем князя юна Февронія ткала полотно. У похилому віці прийнявши чернечий постриг Февронія вишивала лики святих на повітрі для соборного храму Пречистої Богородиці. Знаменно, що покритий виразками і струпами від «крові змія» Петро попросив Февронію «учинити» йому новий одяг: «Послав він до неї з одним зі своїх слуг невеликий пучок льону, кажучи так:« Ця дівчина хоче стати моєю дружиною заради мудрості своїй. Якщо вона так мудра, нехай з цього льону зробить мені сорочку, і одяг, і хустку за той час, поки я буду лікуватися в лазні ».

Зміна одягу,« отруєних змієм », на ризи порятунку - загальноприйнятий у християнстві знак духовного зцілення. Тіло Петра, під час хвороби вкрите виразками і струпами, було повністю видужав за життя, а у гробі - знайдені нетлінним і запашним. В Акафісті святим благовірним князю Петру і княгині Февронії, Муромським чудотворців, говориться: «Радуйтеся, багряницю княжу на волосяницю чернече пременівшіі; радуйтеся, прийнявши святу схиму в броню порятунку; радуйтеся, зодягнені в ризу благодатного нетління».

Пучок льону, жартома посланий Февронії князем Петром, став золотою ниткою, навіки зв'язала життя двох подвижників, до кінця життя за взаємною згодою одягнувши ангельські ризи: «У той час, коли преподобна і блаженна Февронія, наречена Єфросинія, вишивала лики святих на повітрі для соборного храму Пречистої Богородиці, преподобний і блаженний князь Петро, ​​наречений Давидом, послав до неї сказати: «О сестра Єфросинія! Настав час кончини, але чекаю тебе, щоб разом відійти до Бога ». Вона ж відповіла: «Почекай, пане, поки дошью повітря у святу церкву». Він вдруге послав сказати: «Недовго можу чекати тебе». І в третій раз прислав сказати: «Уже вмираю і не можу більше чекати!» Вона ж у цей час закінчувала вишивання того святого повітря: тільки у одного святого лик вже вишила, а мантію ще не докінчила: і зупинилася, і встромила у повітря голку свою і замотала навколо неї нитку, якою вишивала. І послала сказати блаженному Петру, нареченим Давидом, що вмирає разом з ним. І, помолившись, віддали вони обидва святі свої душі в руки Божі ».

Безліч прочан відвідують Свято-Троїцький жіночий монастир в Муромі, щоб поклонитися чесним мощам святих Петра і Февронії, які з волі Божої покояться у єдиному гробі. Богослужіння у шанованої ікони благовірних Петра і Февронії відбуваються в московському храмі Вознесіння Господнього на Великій Нікітській («Мале Возненсеніе»). Храм і гробниця святої діви-самітниці Мелангелли в селищі Pennant Melangell в Уельсі відомі православним християнам Англії, відроджують давні традиції паломництва.

Коментарі

Поки що коментарів немає.

Додати коментар

Випадкові новини
240 млн років тому невідомі істоти викопали ціле підземне місто в Марокко
240 млн років тому невідомі істоти викопали ціле підземне місто в МароккоЦе найдавніший приклад подібної структури в низьких широтах. У світово...
детально...
Богородиця зійшла з небес, рятуючи жителів Цхінвалі
Богородиця зійшла з небес, рятуючи жителів ЦхінваліЗа описами, в Цхінвалі вигляд Богородиці був дуже схожий на зейтунскіх...
детально...
Росіяни не здаються: коли ворогів в 40 разів більше
Росіяни не здаються: коли ворогів в 40 разів більшеНа 2013 рік припадає 150-річчя повстання польської шляхти, яка, як каж...
детально...
Випадкові новини
Біля берегів Ірану затонуло пасажирське судно
Біля берегів Ірану затонуло пасажирське судноБіля берегів Ірану в суботу затонуло пасажирське судно, на борту якого...
детально...
Риби - населення підводної цивілізації
Риби - населення підводної цивілізаціїРідна для людини середа існування - земна суша, займає лише дещо більш...
детально...