Доска бесплатных объявлений и товаров orlada.com
Останні новини
Істота, відвідує вночі молодих чоловіків
Істота, відвідує вночі молодих чоловіківНа відміну від інших чудовиськ, суккуби і споріднені їм менади керують...
детально...
Ігор Беркут. Велика зрада. 04.03.2016
Все більше зради, все менше пэрэмог;
детально...
Основна причина появи паразитів в організмі
До 20-25 років внаслідок харчування мертвої пі щей відбувається заміна...
детально...
Вселенська зрада ПАТРІАРХІВ
Нещодавно сталася подія, про якe говорять багато і ще будуть говорити ...
детально...
5 супер здібностей які є у кожної людини
Друже, а ти знав, що ти дуже крутий?nn Так, так, не оглядайся, ми до т...
детально...
Трохи цікавих фактів про США
детально...
Вплив фільмів на громадську думку
Мій колега приїхав з Японії - прожив там останні 3 роки. як хобі - ход...
детально...
Приклад незалежної Латвії для України
Приклад незалежної Латвії для УкраїниУ 70-80-ті роки в структурі виробленого національного доходу Латвійськ...
детально...
Ассасини
АссасиниВплив асасинів на історію величезна. Чудові воїни, вони були "середньо...
детально...
Наш Місяць є штучним об'єктом
Наш Місяць є штучним об'єктомЩе одним фактом, що говорить на користь того, що колонізація Мідгард-З...
детально...
Новини

10 корпорацій контролюють практично все, що ми купуємо

Практично все, що ми купуємо, від бакалійних продуктів до одягу, косметики і собачого корму - контролюють 10 величезних корпорацій.

Як це проілюстровано на схемі «Ілюзія вибору» (зображення нижче), в 10 впливових корпорацій виробляють практично все, що ми купуємо, крім автомобілів і електротехніки. При цьому материнська компанія може володіти, володіти акціями або знаходиться в партнерстві з підконтрольними компаніями.

Procter&Gamble - корпорація вартістю $84 мільярди - є найбільшим рекламодавцем в Америці і пов'язана з безліччю різних брендів, під егідою яких виробляються всі: в діапазоні від ліків і зубної пасти до модного одягу. Продукцію корпорації купують 4,8 мільярда людей по всьому світу. $200-мільярдна компанія Nestle, на даний момент найбільший виробник продуктів харчування у світі, контролює 8 000 різних брендів, включаючи косметику Kiehls і парфуми Giorgio Armani.

Консолідація відбувається не тільки в сфері споживчих товарів, але і в інших сферах. У 1983 році 90% американських медіа належали 50 різним компаніям. Зараз ті ж 90% контролюються всього п'ятьма гігантами. 10 найбільших фінансових інститутів розпоряджаються 54% всіх американських фінансових активів, а від 37 банків залишилося тільки 4: JPMorgan Chase, Bank of America, Wells Fargo і CitiGroup.

Судячи з історії розвитку ринків, починаючи з другої половини XX століття, консолідація фірм - до певної міри закономірний процес. У деяких галузях відбувається перехід від масового виробництва - штампуванні однакових деталей - до виробництва продукції високої якості, під яким може прийматися як технічна складність його виготовлення, так і якість з точки зору споживача, сприйняття якого залежить багато в чому від рекламних зусиль фірм. Великі корпорації з великими брендами відомі всім: людям здається, що Coca-Cola просто не може зробити неякісний продукт.

Це призводить до того, що на ринку таких товарів, де потрібно багато вкладати в розробку і рекламу, компаніям доводиться нести не тільки виробничі витрати, але і витрати підтримки якості - «бігти з усіх ніг для того, щоб залишитися на місці», як казала Чорна королева в «Алісі в Задзеркаллі». В економічній теорії такі витрати називаються ендогенними, а їх наявність призводить до того, що зростання обсягу ринку не призводить до посилення конкуренції. Навпаки, в таких галузях, як виробництво лікарських препаратів, автомобілів (марок багато, при цьому їх власників близько десяти), в аерокосмічній індустрії, в телекомунікаціях існує визначена нижня межа концентрації, тобто число фірм, які можуть одночасно працювати на ринку, не перевищує певного максимуму, хоч якими б великими не були ринки.

Те ж саме характерно і для споживчих товарів: люди воліють купувати лише найвідоміші, «надійні» бренди, а для їх виробництва потрібні великі інвестиції не тільки у виробництво, але і в його рекламу,що можуть собі дозволити тільки гіганти. На тлі глобальних компаній - таких, як Coca-Cola, Unilever або Nestle - більшість виробників просто неконкурентоспроможні як самостійні компанії. Щоб зовсім не пропасти на їх фоні, дрібні продаються великим, і виходить, що активи збираються в руках небагатьох компаній.

Олексій Белянин (PhD in Economics, доцент Міжнародного інституту економіки і фінансів ВШЕ, завідувач лабораторією експериментальної і поведінкової економіки ВШЕ, старший науковий співробітник Інституту світової економіки і міжнародних відносин РАН):
«У гіршому випадку все може закінчитися Великим братом, Оруеллом або Хакслі. В іншому сценарії - відбудеться черговий виток дезінтеграції, буде тенденція до ізоляції, відмови найбільш «вимогливих» громадян від стандартних продуктів і до зростання споживання продуктів специфічних».

Досі це був зрозумілий, історичний процес. У світі, де процеси глобалізації стали всеосяжними, відбувається те, що колись передбачали класики, коли будувалися теорії імперіалізму як останньої стадії капіталізму - тільки в іншому контексті. Іде концентрація ринкової влади в руках небагатьох. Цей процес важко було очікувати ще 50 років тому, проте він іде, і в епоху глобального інтернету, залежно від мережі, він тільки посилюється. Виникають техно-гіганти з величезним впливом, Apple, Facebook, Google, в Росії - " Вконтакте", «Яндекс». Розвиток хмарних послуг насправді теж з цієї серії - це дуже витратні послуги, які можуть надати лише певні компанії. Йде не тільки глобалізація виробництв, але і глобалізація інформації, соціальних процесів, і так далі - аж до приватного життя, яка перестає бути приватним, але стає складовою частиною і надбанням глобального суспільства.

До чого це все веде? У гіршому випадку все може закінчитися Великим братом, Оруеллом, Хакслі в особі приватних компаній (втім, призначених державними структурами, оскільки вони все це справа ліцензують). В іншому сценарії відбудеться черговий виток дезінтеграції, буде тенденція до ізоляції, відмови найбільш «вимогливих» громадян від стандартних продуктів і до зростання споживання продуктів специфічних, унікальних - це можуть бути як хенд-мейд печиво або хліб, так і програмне забезпечення від незалежних виробників. Тоді виникатимуть локальні ринки з локальними монополіями цих виробників, тобто якісно нова конфігурація економіки та суспільного устрою.

У традиційній економіці ринкові структури, що складаються за велінням невидимої руки, вважаються ефективними за визначенням. Однак у новій економіці ринки самі по собі вже не є таким безумовним благом, якщо вони ведуть до надмірної концентрації влади. Тоді виявляється, що обмеження конкуренції, не дозволяють одному, самому сильному гравцеві, поглинути всіх інших, виявляться більш бажаними для суспільства, ніж ситуація, коли конкуренція необмежена.
Кращий спосіб висловити подяку автору - поділитися з друзями!

Коментарі

Поки що коментарів немає.

Додати коментар

Випадкові новини
Пожежа в Пермському краї забрав життя жінки і двох дітей
Пожежа в Пермському краї забрав життя жінки і двох дітейУ Пермському краї сталася пожежа в приватному будинку, в результаті як...
детально...
Заборонений Місяць
Водій «Місяцехода-2» Андрій Єгорович П.n- Ми натрапили на щось зовсім ...
детально...
Про звільнення Криму від росіян і українців
Тема: Евакуація Криму
детально...
Випадкові новини
СКР порушив справу за фактом загибелі 8 немовлят у лікарні міста Нальчика
СКР порушив справу за фактом загибелі 8 немовлят у лікарні міста НальчикаСпівробітники Слідчого комітету РФ по Кабардино-Балкарській республіці...
детально...
Кристалічні діти
Кристалічні діти
детально...